Friday, December 30, 2011

pecahkan ais

Aku suka menulis dan selalunya tulisan aku berbaurkan kesedihan. Setiap satu yang aku ukir, biasanya mengalir laju waktu aku dilanda bah perasaan. Ironi. Manusia, memang mudah lupa diri. Ingat Tuhan ketika sakit. Tak sakit, libur. Itu biasa. Oh, dan selalunya tulisan-tulisan aku bersepah merata, di celah buku, di warkah contengan, mana-mana saja. Tulisan aku tak pernah berbuku, tidak pernah mengikut urutan, dan tidak juga selalu habis. Ini hari aku semangat memahat tulisan, esoknya terkubur. Aku tak pernah konsisten. Turun dan naik, selalu juga di tengah-tengah. Ambil jalan tengah, jalan mudah.

Waktu purba, aku pernah inginkan buku tertulis nama aku. Bukan yang kau tulis sendiri nama atasnya tapi kau yang menulis isi buku lalu seluruh dunia melihat. Impian dan angan-angan mana akan kesampaian kalau aku sendiri punya semangat selalu tenggelam timbul.

Dan, atas sebab itu aku mencuba lagi, untuk puaskan nafsu sendiri, maka aku susunkan puisi-puisi sayang dan cinta di dunia maya ini sekali lagi, supaya aku tak gagal. Aku tinggalkan kamu semua dengan kisah-kisah perjalanan kehidupan di sekeliling aku. Insyaallah, kalau Tuhan izinkan, aku akan menulis lagi.


cubaan entah keberapa kali

No comments:

Post a Comment